Mák setý

18.04.2015 10:49

    Čížečku, čížečku, ptáčku maličký, řekni mi čížečku, kde koupím mák? Trošku jsem pozměnila slova klasické, dětské písničky, která poučovala naše rodiče, nás i současnou generaci o máku setém. Dneska jsem se potřebovala dostat ke sloce, ve které se mák jí, jelikož jsem se rozhodla, že upeču nějaké buchty s makovou náplní. Nejdříve jsem si ho však musela zajet koupit, což není žádný, velký problém. Na náměstíčku sousedního městečka jsem za 5 minut a tam už si můžu vybrat, kam pro něj zajdu. No, vybrat zrovna dnes nešlo, ale sehnala jsem. Zašla jsem do prvního obchodu, do druhého, do třetího a vždy jsem z něho něco donesla a uložila do košíku v kufru auta. Ale mák to nebyl. Tak jsem křižovala náměstí a až v posledním obchůdku jsem narazila tak dlouze hledaný mák setý, mletý. Ne, že bych byla líná máček pomlet, ale mlýnek po babičce mám na jiné adrese. Vlastně ani nevím jistě, jestli ho ještě mám. Mák totiž není ta pravá, mnou oblíbená surovina, takže se k němu dostávám jen občas. K mé smůle tady měli jen v jednom obchodě jeden druh, tak jsem si ho musela vzít. Možná proto mě překvapily informace na obalu a nejen ty, které správně spotřebitele upozorňují, jaká firma mu mák připravila. Dále jsem byla seznámena s tím, že v sáčku je opravdu mák mletý k přípravě makové náplně nebo posypu, že ho je 200g, a že koláče na obrázku nejsou součástí balení. Jak je to možné? Tato informace mi připadá podobná té, že se nesmí do mikrovlnky dávat kočka. Škoda, že je napsána hodně maličkým písmem. Myslím, že toto oznámení mělo být prvotní. Co když si chce někdo koupit pět velkých koláčů v malém placatém sáčku. Donese to domů, otevře a z obalu se vysype černý prášek. Tato informace si prostě zaslouží víc pozornosti vůči hladovému zákazníkovi. Zpět k obalu. Poznámka, že mák je český a je ho v balení 70%, ta je pěkně zřetelná. Celý život si myslím, že když si koupím celé balení, mám 100%. Pro mě totiž znamená údaj 200g 100%. A ještě, když je název Mák mletý, tak si představuju 200g mletého máku. Všechno špatně. V sáčku je sice mák mletý, ale ve 200g je ho pouze 70%. Hrozně moc mě zajímalo, co je zbylých 30%. Ale abych ukojila svou přílišnou zvědavost, musela jsem si balíček koupit, dovézt na chalupu, tam si nasadit brýle a louskat malá písmenka na rubové straně obalu. Dalo mi to sice práci, ale zase jsem o něco chytřejší, informovanější a budu obezřetnější  při dalším nákupu. Příště si u nás koupím úmyslně jiné balení a zjistím si, jestli všechny společnosti prodávají mák jako podíl ze 100%, nebo prostě prodávají mák setý, mletý bez různých doplňků. Já bych si určitě dobrovolně nekoupila mák mletý s 15% rýžové mouky bobtnavé. Zbylých 15% cukru tam není ani poznat, takže taky pro mě zbytečná složka. 
   Čížečku, čížečku, ptáčku maličký, řekni mi čížečku, proč kazí mák?