Recept

26.04.2015 13:44

    Recepty jsou seznamy surovin, spojené s popisem pracovního postupu, který vede kuchařku nebo cukrářku ke zhotovení potravinářského výrobku. Hodně receptů si je podobných, hodně je provedených a zapomenutých a některé se osvědčují tak, že se mezi lidmi předávají, posouvají, až uběhnou kolečko a vrátí se zpátky. Když už chci něco upéct, pracuji zásadně podle receptu, jelikož mých několik neodborných pokusů mě přesvědčilo o tom, že já inovovat nemohu.
    Jenže dnes jsem zapomněla na své přesvědčení držet se osvědčeného. Chtěla jsem připravit nějaký malý, dobrý moučníček  z toho, co jsem doma ve špajzu a ledničce objevila a podotýkám, nebylo toho mnoho, ale dost na to, aby nějaká buchtička vznikla. Našla jsem si jednoduchý recept na kakaový moučník, pečený v srnčím hřbetu. Psalo se tam: 400g jablek, 70g dětské krupice, 50g strouhanky, 3 vejce, 150g cukru, 20g kakaa,vanilkový cukr a bílková ozdoba na polevu. Polevu jsem zamítla hned. Zvážila jsem 2 jablka, měla 300g, stačí. Dětskou krupičku jsem vyměnila za hrubou mouku a odebrala jsem z rozpisu 1 vejce. Zatím by to šlo, ale nebyl tam pracovní postup. Nějak jsem podle surovin tušila, že by se mělo sem, tam cosi ušlehat, potom to spojit, nalít do vysypané formy a čekat. Jenomže když nejsem šlehací typ, ale rychlý hrnkový, dala jsem se do rizika.
    Do mísy jsem odsypala mouku, přidala strouhanku, půlku kypřicího prášku, cukr a kakao, promíchala. Oloupala jsem a nastrouhala jablíčka, rozmíchala s vajíčky a obsahy dvou misek spojila. Bylo to jakési husté a suché. Hmotu jsem zvláčnila jedním bílým jogurtem a trochou oleje. To potom byla konzistence jedna báseň. Tuto krásu jsem vlila do formy a upekla. Vyšlo to. Vyšlo to napříč tomu, že jsem vlastně ani žádný recept hledat nemusela, ale postupně jsem mohla otvírat dvířka, vybírat to, co tam bylo a vyšlo by to nastejno. Naštěstí na rozdíl od pejska a kočičky vím, že úplně všechno by se tam nehodilo.
    Tak ještě jednou. Můj nový recept jen potřeboval něco vynechat, něco přidat, něco vyměnit. A výsledek? Výborná, vláčná a lehká buchtička. Možná by bylo dobré ji i pocukrovat, ale není to nutné. Byla by to jen kosmetická úprava pro focení. A proč jsem si to tak pěkně zapsala? Zapsala jsem to proto, abych na"svůj nový" recept nezapomněla, když už se povedl.