Jak se dělají úvazky

26.07.2016 08:01

    Jak se dělají úvazky pro učitele na další školní rok? No zcela jednoduše. Důležité je vědět, kolik je učitelů, kolik je tříd a kdo, co bude ten rok učit. Kolik je učitelů a tříd vím, co budeme učit na 2. stupni také znám, ale jak to bude vypadat na 1. stupni, zatím jen tuším. Ale jedno je zcela jisté. Naši třeťáci, čtvrťáci a páťáci se začnou poprvé v historii bývalých zvláštních škol učit anglicky. Všechny tři ročníky startují se stejným učivem v jeden moment, a tak se dá předpokládat, že žáci pátého ročníku nemohou dohnat svými budoucími vědomostmi a znalostmi ty ze třetího. Naštěstí je to jenom taková fikce, jelikož někteří starší jsou šikovnější než jejich spolužáci o dva ročníky níže. A s touto informací zřejmě počítají nové změny v učebních plánech, které musí být hotovy do dvou let, jenže my už podle nich budeme začínat nyní. Proto ty rozpaky. 
    Ale zpátky k úvazkům. Jak je vidět, je potřeba si ještě vyjasnit nějaké detaily. Například, které spojené ročníky se dál musí propojit s jinými skupinami, aby jim vycházely hodiny, a které třídy je potřeba rozdělit na pracovní skupiny a podobně. Když už je toto všechno známo, je výborné a předvídavé vyrobit si pro jednotlivé třídy tabulky s rozdělením ročníků v dané třídě a s uvedením předmětů ke každému ročníku. Nejvyšší počet ročníků je v jedné třídě naší školy a v nastávajícím školním roce sedm. Učí se tam podle dvou vzdělávacích programů a já nevím, zda je v této situaci pro paní učitelku snazší, že tam má "jen" sedm žáků a jednu asistentku, ale prostě to jinak nejde.
Tak toto bychom měli a můžeme se posunout dál. Teď je třeba vzít jednotlivé tabulky a vpisovat do nich učitele tak, aby každému vyšel jeho úvazek, a aby se při sestavování rozvrhu navzájem všichni doplňovali a zapadali do sebe jako dílky puzzle. Tato práce je hodně tvůrčí a hlavně vydrží několik hodin. Až je dokončena, je dobré si spočítat jednotlivé úvazky, zda sedí. No a když nesedí, tak je nutné hledat, přesouvat a kombinovat tak dlouho, až to početně vyjde. Tuto hledací a opravovací část mám "nejraději", jelikož čas běží, já nevnímám svět kolem sebe a nakonec to dám, ikdyž jsem po celou dobu přesvědčena o tom, že toto už ne.
    A přesně tak jsem se na nový školní rok připravovala i včera. S pocitem dobře vykonané práce jsem po několika hodinách zavřela počítač a snažila se vykonávat úplně něco jiného. Ruce sice dělaly, ale myšlenky se neustále vracely a přezkoumávaly, zda to mám správně, jestli přidělené hodiny lidé přijmou a jak je přijmou nebo naopak, či jsem někde neudělala nějakou botu.
Odpověď mi dalo dnešní ráno. Ne nadarmo se říká: "Ráno moudřejší večera." Po šesti hodinách neklidného spánku mi došlo, co jsem nastavila špatně. Vyletěla jsem z postele, zapnula PC. Než se rozchodil, zhotovila jsem si presíčko a znovu sedla k tabulkám, abych vše znovu projela a v závěru se ujistila se, že to byla jen myšlenka kontrolující. Ráno se spletlo, a to mně udělalo radost.
    Nyní to dám na chvíli k ledu, potom to ještě jednou "rozmrazím", projedu, a když to bude sedět, budu se těšit na chvíli, kdy budou jednotlivé úvazky rozdány a popřípadě společně doladěny ke spokojenosti všech zainteresovaných. A když to nebude sedět, přijde další kontrolovací a upravující kolečko.
Dnes ještě zdaleka nejsem u konce. Čekají mě asistenti a vychovatelky, ale tím už se světlo na konci tunelu přibližuje.
A tak lehce se u nás dělají úvazky.

 

 

ZŠP 1

ZŠP 2

ZŠP 3, 4

 

ZŠS 2

ZŠS 6

ZŠS 7

Čj

7

7

7

Jaz. kom.

5

8

7

Aj

0

0

3

 

0

0

0

M

5

5

5

M

2

2

3

ICT

0

0

0/1

ICT

 

1

1

Prv/Vl,Př

2

2

2/3

Vu

3

3

2+3 Ns,Np

Hv

1

1

1

Hv

1

1

1

Vv

2

2

2

Vv

2

2

2

Tv

2

2

2

Tv

4

4

4

Pv

2

2

2

Pv

3

4

6

Cel. hod.

21

21

24/26

 

20

25

29