Jak se dělají úvazky
Jak se dělají úvazky pro učitele na další školní rok? No zcela jednoduše. Důležité je vědět, kolik je učitelů, kolik je tříd a kdo, co bude ten rok učit. Kolik je učitelů a tříd vím, co budeme učit na 2. stupni také znám, ale jak to bude vypadat na 1. stupni, zatím jen tuším. Ale jedno je zcela jisté. Naši třeťáci, čtvrťáci a páťáci se začnou poprvé v historii bývalých zvláštních škol učit anglicky. Všechny tři ročníky startují se stejným učivem v jeden moment, a tak se dá předpokládat, že žáci pátého ročníku nemohou dohnat svými budoucími vědomostmi a znalostmi ty ze třetího. Naštěstí je to jenom taková fikce, jelikož někteří starší jsou šikovnější než jejich spolužáci o dva ročníky níže. A s touto informací zřejmě počítají nové změny v učebních plánech, které musí být hotovy do dvou let, jenže my už podle nich budeme začínat nyní. Proto ty rozpaky.
Ale zpátky k úvazkům. Jak je vidět, je potřeba si ještě vyjasnit nějaké detaily. Například, které spojené ročníky se dál musí propojit s jinými skupinami, aby jim vycházely hodiny, a které třídy je potřeba rozdělit na pracovní skupiny a podobně. Když už je toto všechno známo, je výborné a předvídavé vyrobit si pro jednotlivé třídy tabulky s rozdělením ročníků v dané třídě a s uvedením předmětů ke každému ročníku. Nejvyšší počet ročníků je v jedné třídě naší školy a v nastávajícím školním roce sedm. Učí se tam podle dvou vzdělávacích programů a já nevím, zda je v této situaci pro paní učitelku snazší, že tam má "jen" sedm žáků a jednu asistentku, ale prostě to jinak nejde.
Tak toto bychom měli a můžeme se posunout dál. Teď je třeba vzít jednotlivé tabulky a vpisovat do nich učitele tak, aby každému vyšel jeho úvazek, a aby se při sestavování rozvrhu navzájem všichni doplňovali a zapadali do sebe jako dílky puzzle. Tato práce je hodně tvůrčí a hlavně vydrží několik hodin. Až je dokončena, je dobré si spočítat jednotlivé úvazky, zda sedí. No a když nesedí, tak je nutné hledat, přesouvat a kombinovat tak dlouho, až to početně vyjde. Tuto hledací a opravovací část mám "nejraději", jelikož čas běží, já nevnímám svět kolem sebe a nakonec to dám, ikdyž jsem po celou dobu přesvědčena o tom, že toto už ne.
A přesně tak jsem se na nový školní rok připravovala i včera. S pocitem dobře vykonané práce jsem po několika hodinách zavřela počítač a snažila se vykonávat úplně něco jiného. Ruce sice dělaly, ale myšlenky se neustále vracely a přezkoumávaly, zda to mám správně, jestli přidělené hodiny lidé přijmou a jak je přijmou nebo naopak, či jsem někde neudělala nějakou botu.
Odpověď mi dalo dnešní ráno. Ne nadarmo se říká: "Ráno moudřejší večera." Po šesti hodinách neklidného spánku mi došlo, co jsem nastavila špatně. Vyletěla jsem z postele, zapnula PC. Než se rozchodil, zhotovila jsem si presíčko a znovu sedla k tabulkám, abych vše znovu projela a v závěru se ujistila se, že to byla jen myšlenka kontrolující. Ráno se spletlo, a to mně udělalo radost.
Nyní to dám na chvíli k ledu, potom to ještě jednou "rozmrazím", projedu, a když to bude sedět, budu se těšit na chvíli, kdy budou jednotlivé úvazky rozdány a popřípadě společně doladěny ke spokojenosti všech zainteresovaných. A když to nebude sedět, přijde další kontrolovací a upravující kolečko.
Dnes ještě zdaleka nejsem u konce. Čekají mě asistenti a vychovatelky, ale tím už se světlo na konci tunelu přibližuje.
A tak lehce se u nás dělají úvazky.
|
ZŠP 1 |
ZŠP 2 |
ZŠP 3, 4 |
|
ZŠS 2 |
ZŠS 6 |
ZŠS 7 |
Čj |
7 |
7 |
7 |
Jaz. kom. |
5 |
8 |
7 |
Aj |
0 |
0 |
3 |
|
0 |
0 |
0 |
M |
5 |
5 |
5 |
M |
2 |
2 |
3 |
ICT |
0 |
0 |
0/1 |
ICT |
|
1 |
1 |
Prv/Vl,Př |
2 |
2 |
2/3 |
Vu |
3 |
3 |
2+3 Ns,Np |
Hv |
1 |
1 |
1 |
Hv |
1 |
1 |
1 |
Vv |
2 |
2 |
2 |
Vv |
2 |
2 |
2 |
Tv |
2 |
2 |
2 |
Tv |
4 |
4 |
4 |
Pv |
2 |
2 |
2 |
Pv |
3 |
4 |
6 |
Cel. hod. |
21 |
21 |
24/26 |
|
20 |
25 |
29 |